پیام بوشهر: کمتر از دو هفته دیگر به آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ زمان باقی مانده و تکلیف حدود ۱۵ میلیون دانش آموز و خانوادههای آنها مشخص نیست. حتی وزیر آموزش و پرورش نیز نمیداند که آیا دستور بازگشایی مدارس در شرایط فعلی را صادر کند، یا به بستر آموزش در فضای اینترنتی کشور ادامه دهد. مهر ماه سال گذشته بود که حاجی میرزایی، وزیر وقت آموزش و پرورش درآستانه شیوع کرونا و موج چهارم، روی حرف خود ایستاد و از ابتدای مهر مدارس را باز کرد.
به گزارش پیام بوشهر؛ در آن زمان نیز کارشناسان آموزشی به وی هشدار میدادند که باید بسترهای لازم برای آموزش مجازی فراهم گردد و با توجه به شیوع بیماری نمیتوان بهدرستی به اهداف بازگشایی مدارس دست پیدا کرد.
اما تنها یک ماه نیاز بود که حاجی میرزایی و دیگر مدیران آموزش و پرورش در آبان سیاه ۹۹ که روزانه بیش از ۴۵۰ نفر قربانی شیوع کرونا میشدند، به آموزش مجازی رضایت دهد. همین امر باعث شد که او به تقویت پلتفرم شاد که حدود ۷ ماه از ساخت آن آغاز شده بود رضایت دهد و معلمان و دانش آموزان درگیر آموزش مجازی از راه دور شدند. فضایی که به باور اکثر کارشناسان آموزشی خیلی نتوانست کارآمد باشد و پلتفرم «شاد» و بهرهگیری از شبکه آموزش خواستههای آموزشی و اهداف آن را برآورده کند. همچنین افت تحصیلی میلیونها دانش آموز (مخصوصا) در سطوح پایه، باعث نگرانی بسیاری شده است.
بنا به گفته وزیر آموزش و پرورش سابق، حدود سه میلیون دانشآموز از سامانه شاد استفاده نکردند و از فضای آموزشی جاماندهاند. وضعیت امسال نیز حدود در آستانه سال تحصیلی این موضوع را تا حدودی ثابت میکند، بنا به آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش «تا کنون ۱۲ میلیون و ۸۸۹ هزار دانش آموز نسبت به خرید اینترنتی کتابهای درسی خود اقدام کردهاند و هنوز دو میلیون و ۱۱۰ هزار دانش آموز کتابهای درسی خود را خریداری نکردهاند.»
ثبتنام کتابهای درسی از اواخر اردیبهشت آغاز شده بود و طبق قاعده باید اواسط مرداد تمام میشد.
کارشناسان میگویند که این آمارها بیانگر موجی از ترکتحصیل در کشور است که درصورت بیتوجهی به آن عواقب سنگینی بر نظام آموزشی تحمیل خواهد شد.
از یکسو مسئولان آموزشی، معلمان و برخی از خانوادههای دانشآموزان به علت افت تحصیلی و خانهنشینی طولانی مدت دانشآموزان خواهان بازگشایی مدارس هستند و در سوی دیگر نگرانی وجود دارد که با باز شدن درهای مدارس سلامت دانشآموزان به دلیل شیوع بیماری کرونا به خطر بیفتد.
همین موضوع باعث شده تا برخی از تصمیمگیران با اما و اگرهایی درباره بازگشایی مدارس سخن بگویند و تأکید کنند که شرط اصلی بازگشاییها اجرای کامل پروتکلهای بهداشتی و واکسیناسیون عمومی خواهد بود.
البته در اینباره اولویت سیاستهای ستاد ملی مقابله با کرونا، سلامت دانشآموزان و معلمان بوده و تا امروز هم بنابر گزارشهای منتشر شده ۹۲ درصد معلمان واکسن کرونا را دریافت کردهاند.
در این میان هنوز کسی نمیداند، وعدههای مسئولان برای بازگشایی مدارس در مهر یا آبان تا چه اندازه محقق خواهد شد و مدارس باز خواهند بود یا خبر؟ هنوز کسی نمیداند که آموزش از آبانماه حضوری یا نیمه حضوری خواهد شد؟ مشکل کمبود معلم که باعث تراکم دانشآموزی در کلاسهای درس شده، به کجا رسید؟ آیا وزارت آموزش و پرورش توانست این چالش جدی را حل کند یا امسال هم قرار است از نیروهای شرکتی به جای معلم در مدارس استفاده کند؟
در این میان یکی دیگر از علامت سوالها این است که حدود سه میلیون دانش آموزی که سال گذشته از تحصیل بازماندهاند، امسال وضعیتشان به چه شکل خواهد بود؟ آنطور که سیدحسن الحسینی، مسئول شبکه شاد و محسن حاجیمیرزایی، وزیر سابق آموزش و پرورش اعلام کرده بودند، ۳میلیون دانشآموز یعنی ۲۱درصد کل دانشآموزان کشور فاقد دریافتکنندههای هوشمند بوده یا بهدلیل موقعیت مکانیشان دسترسی به شبکه شاد نداشتند. بررسیهای میدانی در استانها نشان میدهد که با وجود اینکه یکسال از آن زمان میگذرد، ولی همچنان مشکل دسترسی نداشتن بخش قابلتوجهی از این دانشآموزان به آموزش مجازی پابرجاست.