در تاریخ دهم آذرماه سال جاری، سایت خبری خلیج فارس بوشهر مطلبی با عنوان «نکته عجیب در فیش حقوقی یک معلم که خبرساز شد» منتشر کرد. خواندن آن، مرا برآن داشت تا دردی را که سالهاست در دل نگاه داشتهام، بازگو کنم؛ شاید نوشتن آن بتواند قدمی کوچک در راه بهبود این وضعیت باشد.
همانگونه که همگان آگاهاند، معلمان الگوی دانشآموزان و سازندگان شخصیت نسل آیندهاند. مقام معلم، جایگاهی رفیع و تأثیرگذار درشکلگیری سرمایه انسانی کشوردارد وازاین رو تکریم معلم و فراهم سازی بستر مناسب برای ایفای نقش خطیر آنان، برهمگان واجب است.
اگر خواهان تحولی پایدار و حقیقی درکشور هستیم، بیتردید نخستین گام، توجه جدی و همه جانبه به نظام آموزش و پرورش است؛ در غیر این صورت تحقق هیچ تحول بنیادینی امکانپذیرنخواهد بود. وضعیت کنونی نیز نتیجه سالها کم توجهی به ساختارو نیازهای آموزش وپرورش است.
در خور توجه است که شرایطی فراهم شود، معلمان بتوانند شناخت عمیق تری از جامعه و تحولات پیرامون خود به دست آورند. بازدید از ظرفیت های فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و اقتصادی کشور و همچنین آشنایی با تجربه های موفق سایر کشورها، می تواند افق دید معلمان را گسترش داده و کیفیت آموزش را ارتقا دهد. ایجاد چنین فرصت هایی، سرمایگذاری مستقیم بربهبود نظام آموزش و تربیت نسلی توانمند ترخواهد بود.

ضروری است دولت و مجلس شورای اسلامی با اصلاح بودجه، سهم مشخصی از اعتبارات وزارت خانه ها و نهادهای فرهنگی دیگر را، بهعنوان نمونه ۵ درصد به تقویت بودجه آموزش و پرورش اختصاص دهند. همچنین باید نظام انتخاب و جذب معلمان براساس شاخصهای علمی، استانداردهای حرفهای والگوگیری از تجربه کشورهای موفق بازنگری شود.
معلمان باید ازبهترین سطح حقوق، معیشت و امکانات رفاهی برخوردارباشند و تمامی کتاب ها و منابع علمی مورد نیاز آنان، بهصورت رایگان و بدون محدودیت در اختیارشان قرار گیرد. زمانی که چنین زیرساختهایی فراهم شود، نسل دانشآموزانی که طی ۳۰ سال آینده با هدایت و آموزش این معلمان تربیت میشوند، مدیریت جامعه را برعهده خواهند گرفت و آن زمان است که آغاز واقعی مسیر توسعه رقم خواهد خورد. درغیر این صورت، هیچ تحول مثبتی به وقوع نخواهد پیوست.
امید است در آینده ای نزدیک به این امر مهم و سرنوشت ساز توجه شایسته ای مبذول گردد.