بوشهر ۲۴: آیین رونمایی کتاب «دوران خوش نوجوانی» نوشته یونس قیصیزاده، روزنامهنگار، نویسنده و روانشناس جنوبی به بستری برای ابراز و بروز درونیات نسل زد بوشهری تبدیل شد.
به گزارش بوشهر ۲۴ به نقل از ایبنا، کتاب دوران خوش نوجوانی در ۲۷۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به همت انتشارات شروع بهار ۱۴۰۴ روانه بازار کتاب شده است تا بهدور از نگاه آسیبشناسانه و کلیشهگرایی با نوجوانان درباره دوره نوجوانی گفتوگو کند.
کتاب نویسنده بوشهری با عنوان «دوران خوش نوجوانی» منتشر شداین کتاب شامگاه سهشنبه در بوشهر در حالی رونمایی شد که سه نسل در مراسم رونمایی آن حاضر شده بودند اما مهمانان ویژه این آیین، نوجوانان، همان صاحبان اصلی این کتاب بودند که آن را اثری خواندنی و مجالی برای گفتوگو و راهنمایی صمیمی برای نوجوانان دانستند که چالشهای دوره نوجوانی را شناسایی و راهکارهای مناسبی را برای آن پیشنهاد داده است. نوجوانان بوشهری که به نسل زد منسوب هستند، این آیین رونمایی را آغاز گفتوگو و مسیری برای تقویت ارتباط میان والدین و نوجوانان برشمردند.
دوران خوش نوجوانی؛ ماحصل چندین کارگاه روانشناسی برای نوجوانان بود
نویسنده کتاب «دوران خوش نوجوانی» در حاشیه رونمایی از این کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: خیلی از والدین هیچ شناختی از نیازهای جدید فرزندان خود در این دوران ندارند و نمیدانند که چگونه باید با آنها روبهرو شوند. والدین فکر میکنند که با تجارب محدود نوجوانی خود که مربوط به دهههای گذشته است، میتوانند یاریگر و راهنمای فرزندان در این دنیای متغیر و پرشتاب باشند. نتیجه هر دو وضعیت این میشود که نوجوانان در مواجهه با نیازهای متفاوت امروزی و تغییراتی که رخ داده، سردرگم میشوند، در ارتباط با والدین خود به مشکل بر میخورند، از جامعه جدا میشوند و در نهایت از دوره نوجوانی خود لذت نمیبرند.
یونس قیصیزاده در خصوص انگیزهاش از نوشتن این کتاب توضیح داد: این کتاب حاصل برگزاری بحثهای کاربردی و مفیدی است که با نوجوانان در کارگاههای روانشناسی یا فضای مجازی داشتهام تا حدی که به جنبه علمی موضوع لطمه نخورد، سعی کردهام مباحث ساده و بدون پیچیدگی و همراه با تنوع باشد تا خواننده را خسته و دلزده نکند.
وی در خصوص مباحث مطرحشده و فصلهای این کتاب هم بیان کرد: کتاب در پنج فصل با عنوانهای «جور دیگهای زندگی کن»، «نگرانیهای ظاهر و صورت (تنانگاره)»، «مثبتاندیش باشید»، «قطبنمایی به نام ارزشها»، و «توانمندیهایت را کشف کن» نوشته شده است که در نگارش آن نسیم فقیه، همسرم حضوری پررنگ و انرژیبخش داشت.
قیصیزاده یادآور شد: امیدوارم مباحث این کتاب، یاریگر نوجوانان و راهنمای والدین برای گذراندن دوران نوجوانی همراه با خوشی، لذت و موفقیت باشد.
دوران خوش نوجوانی کتابی مفید برای نسل زد است
مهدی امانی، رواندرمانگر جنوبی هم در بخشی از آیین رونمایی «دوران خوش نوجوانی» گفت: مهمترین دوره زندگی هر فردی، دوره نوجوانی است که در این سن تغییرات فیزیولوژی به تغییرات ظاهری و ذهنی در فرد منجر میشود. متاسفانه بسیاری از خانوادهها بهدلیل ناآگاهی از تغییرات صورتگرفته در نوجوانها، درک درستی از این دوران و نیازهای بچههایشان ندارند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه ۸۵ درصد والدین امروزی، والدین سختگیر یا کمالطلب هستند که به والدین هلیکوپتری معروف هستند. این والدین عموماً فرزندانی کمالطلب با عزت نفس پایین تربیت میکنند. از همینرو، وقتی با شکست مواجه میشوند دچار فروپاشی میشوند و گاه تا مرز خودکشی پیش میروند. ما در جامعه ایران، تنها ۵ درصد خانواده مقتدر داریم که فرزندانی سالم و با عزت نفس تربیت میکنند. درصدی هم خانواده سهلگیر هستند که کمیتنگرند.
وی سپس به کتاب «دوران خوش نوجوانی» اشاره و تصریح کرد: این کتاب به عقیده من بعد از کتاب «به نوجوانان گفتن از نوجوانان شنیدن» مصطفی ملکیان دومین اثری است که به نوجوانان و والدین کمک میکنند تا با درک بهتری از احساسات و مسائل یکدیگر روابط خود را بهبود بدهند.
امانی تاکید کرد: دوران خوش نوجوانی در فصل اول دوره بلوغ را مورد واکاوی قرار میدهد و در فصل دوم به مبحث مهم هویت اشاره میکند که نوجوان برای یافتن هویت خود در این دوره با سوالات بنیادی نظیر «من کی هستم؟»، «من از کجا آمدهام و به کجا خواهم رفت؟» و… مواجه میشود. در حقیقت در این دوره هویت در برابر بیهویتی و بیمعنایی قرار میگیرد! این مرحله خیلی مهم است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: در این دوره، نوجوان برای اینکه بزرگ شدن خود را به والدینش نشان دهد به انجام کارهای بزرگترها روی میآورد. بنابراین برای جلوگیری از این کار، والدین باید در سن کودکی آموزشها و آگاهیهای لازم را برای ورود به دوران بزرگی بدهند. همانطور که در کتاب دوران خوش نوجوانی اشاره شده، والدین باید به فرزندان خود تا پیش از رسیدن به سن نوجوانی ارزشهایشان را بازشناسی کنند. در این صورت آنها حس ارزشمندی پیدا میکنند و دارای عزت نفس بالا میشوند و درگیر آسیب نمیشوند.
امانی یادآور شد: قیصیزاده در بخش دیگری از این کتاب روابط و نیازهای اجتماعی دوره نوجوانی را به خوبی معرفی و تاکید کرده که نوجوانان برای لذت بردن از این دوران باید ارزشهای خود را بشناسند تا در روابط خود با خانواده، دوستان و جامعه با چالش مواجه نشوند و سرخورده نشوند.
این استاد دانشگاه و رواندرمانگر تاکید کرد: کتاب دوران خوش نوجوانی، اثری خواندنی و مفید برای نسل زد است و باید کاری کرد که از سوی این نسل خوانده شود تا بدانند چگونه عزت نفس خود را تقویت و ارزشهای خود را حفظ کنند.
قیصیزاده در تازهترین اثرش کتاب را به اندیشه گره زده است
همچنین محمدرضا بحرانی در بخش دیگر این مراسم، دوره نوجوانی را دوره مهمی دانست و گفت: برخی این دوره را دوره خوشی زندگی، دوره تلخ یا سردرگمی، دوره چالش بین نوجوان و خانواده یا دوره فاصله میخوانند. در کل ما ۵ دوره در زندگی داریم که شامل دوره کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و سالمندی میشود. در این میان، برخی از روانشناسان، نوجوانی را دوره نمیدانند و آن را فاز میخوانند که حتی گاه در میانسالی برخی از جنبههای آن بروز پیدا میکند.
به گفته این روانشناس و استاد دانشگاه، کتاب دوران خوش نوجوانی با رویکردی مثبت و دور از نگاه آسیبشناسی به تبیین و معرفی دوره نوجوانی پرداخته است که درک این دوره را برای نوجوانان و والدین تسهیل میکند.
وی ادامه داد: پوپر قائل به وجود سه جهان بود، که جهان اول، جهان اندیشه و دنیای دورن است، جهان دوم، جهان واقعیتها و ابزار است و جهان سوم هم کتاب است. من به تاسی از این نظریه درباره کار قیصیزاده در کتاب دوران خوش نوجوانی میخواهم بگویم که او جهان اول را وارد جهان سوم کرده و بدین شکل فضایی قابل نقد را ایجاد کرده است.
بحرانی تاکید کرد: این کتاب تاکید میکند که دوره نوجوانی دوره خوشی است هرچند که بحرانهایی هم در آن است اما باید کاری کنیم که بزرگ شدن کودکانمان در دنیایی که به شدت و با سرعت در حال تغییر است، با کمترین چالش و بحران همراه شود.
به گزارش ایبنا؛ این برنامه یک بخش جذاب داشت که دعوت از نوجوانان به اصطلاح نسل زد برای بیان مشکلات و چالشهایشان با خانواده و جامعه بود که از این بخش نوجوانان دختر استقبال کردند و با جرات و بیان رسا، مهمترین چالشهای خود را که موجب نگرانی، اضطراب و ترسشان میشود ناآگاهی خانواده از نیازهایشان، تفاوت فکری و اعتقادی، تغییرات نسلی و درک نشدن از سوی والدین و … معرفی کردند.