در ادامه ۱۰ نکته درباره نتایج کنکور امسال می خوانید:
⏮️ بوشهر برای اولین بار در تاریخ کنکور دارای رتبه یک در میان ۵ گروه آزمایشی کنکور سراسری شده است، پیش از این در کنکور ۱۳۷۹ مهدی سالارپور توانسته بود رتبه ۲ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی را کسب کند.
⏮️در بین رتبه های برتر اعلام شده ۱۵ استان (۲۱ شهر) دارای نماینده بودند.
⏮️ هیچ استانی نتوانسته به طور همزمان در بین همه گروه های آزمایشی دارای رتبه برتر باشد.
⏮️از میان رتبه های برتر، استان تهران با ۱۲ رتبه برتر/ خراسان رضوی با ۷ رتبه برتر/ استان های البرز و خوزستان با ۳ رتبه برتر/ استان های اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی هرکدام با ۲ رتبه برتر/ استان های بوشهر، زنجان، قم، فارس، کرمانشاه، گیلان و هرمزگان هرکدام با ۱ رتبه برتر، نماینده ای در بین ۴۰ رتبه برتر پنج گروه آزمایشی دارند.
⏮️ استان تهران به تنهایی ۳۰ ٪ رتبه های برتر را به خود اختصاص داده است.
⏮️ به لحاظ پراکنش جغرافیایی رتبه های برتر کنکور؛ در گروه های آزمایشی علوم تجربی: ۸ استان/علوم انسانی: ۴ استان/علوم ریاضی: ۵ استان/زبان: ۳ استان/هنر: ۵ استان نماینده دارند.
⏮️ نفرات اول گروه های آزمایشی علوم ریاضی از تهران/علوم تجربی از مشهد/علوم انسانی از تهران/هنر از مراغه/زبان از بوشهر هستند.
⏮️ در میان ۴۰ رتبه برتر، ۱۸ رتبه برتر را دختران به خود اختصاص داده اند از جمله می توان به کسب رتبه ۱ تجربی، نیمی از رتبه های برتر انسانی، همه رتبه های برتر هنر و ۴ رتبه از ۵ رتبه برتر زبان اشاره کرد.
⏮️ برخلاف سال های اخیر که معمولا شاهد احراز رتبه برتر یک نفر در دو گروه آزمایشی (مثلا تجربی و زبان) بودیم، امسال این اتفاق رخ نداده و دقیقا ۴۰ نفر حائز رتبه برتر شدند.
⏮️در اتفاقی بی نظیر در تاریخ کنکور سراسری، خواهران دوقلوی فاطمه و زهرا ناطقی اهل اسلامشهر موفق به کسب رتبه های ۵ و ۶ علوم انسانی شدند.
⏮️در بین ۴۰ رتبه برتر ۳۴ رتبه برتر از مدارس مراکز استان ها هستند و فقط ۶ نفر از شهرهای نیشابور، اسلامشهر، قرچک، خدابنده، کاشان و مراغه غیر مرکز استان هستند. اسلامشهر در بین این شهرها با دو رتبه که پیش از این اشاره شد دارای بیشترین سهم است.
⏮️ اطلاعات به دست آمده از ۳۷ رتبه برتر گروههای آزمایشی امسال، نشان میدهد که در مجموع ۷۸ درصد آنها در مدارس سمپادی درس خواندهاند. در این میان سهم غیرانتفاعیها ۱۰ درصد و سهم نمونهدولتیها هم ۸ درصد بوده است. این اتفاق بار دیگر عملکرد ضعیف مدارس دولتی در کسب رتبه قابل قبول را یادآوری می کند؛ مدارسی که هر چند سهم بالایی در تحصیل دانشآموزان دارند، اما نمیتوانند مسیر امنی برای رسیدن آنها به تحصیلات آکادمیک باشند.